Lopen Syrjä-seura täytti kesäkuussa kymmenen vuotta. Olimme siellä Paulin kanssa juhlimassa seuraa, senkin vuoksi, että se on Samuli Parosen seuran yhteistyökumppani. RunoRingin kanssa olemme olleet Syrjän pirtissä lukemassa runojamme, olen kertonut siellä romaaneistani tai olemme kierrelleet Suomen luonnonkukkapäivänä etsimässä vaikka poimulehtiä ja kuulleet kukan vesipisaran terveysominaisuuksista.
Joka kerran, kun Syrjään saapuu, kokee jotain uutta ja mukavaa ja saa iloita vanhan kunnostuksesta. Tällä kertaa yllätti entisöity lasikuisti! Kyllä talkoolaiset on olleet ahkeria.
Puheenjohtaja Erja Noroviita mainitsi tervetulopuheessaan tutkimuksesta, jossa kävi ilmi, että vanhassa talossa kävijän verenpaine ja syke laskevat ja luontomiljöössä elimistön stressitila laukeaa. Sen rahanarvoinen terveyshyöty on jopa laskettu.
Syrjän talon yli sataviisikymmenvuotisesta historiasta kertoi Tuulikki Tommila puheessaan, mm. Aino Kallas vietti siellä kesiään. Marita Kiesilä lauloi meille ennen herkullisia kahveja.
Suomen Kulttuuriperinnön Tuki ry:n edustajat toivat taloon Muuriankkurilaatan. Se on tunnustuspalkinto seuran ja talkoolaisten työstä. Jatkossa laatta komeilee talon seinässä, kannattaa etsiä se silmiinsä.
Syrjän kesä on vasta alussa, vaikka linturetki ja monet talkoopäivät ovat jo menneet. Pilvi Ojalan taidenäyttelyn avajaiset juhlitaan ja näyttely on kävijöiden ilona jatkossa.
Kannattaa kurkistaa seuran sivuilta tai facebook-ryhmästä, mitä kiinnostavaa on tulossa kesän mittaan. Paikan osoite on siis Kallaksentie 77 ja se on aivan Loppijärven tuntumassa.
Kuva: Lopen Syrjä-seura ry.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti